Aktualnosci

Specjalistyczne teksty informacyjne

Blog - usługi i firmy z twojego miasta

odwodnienia liniowe odwodnienia liniowe

odwodnienia liniowe

Zmieniające się predyspozycja atmosferyczne jak w kalejdoskopie oraz powody uboczne coraz bardziej - i śmielej - urbanizowanych obszarów wymuszają stosowanie systemów uzupełniających odprowadzanie wody deszczowej. Od sprawności takiego programu zależy wręcz bezpieczeństwo obiektów i postać gruntu. Cały przebieg kumulowania wody zaczyna się od dachu przez rynny, na gruncie skończywszy, ale nawet jeżeli dany budynek nie został zaopatrzony w system rynien (na ogół tak bywa przy świeżo wystawionych budynkach) to w gruncie rzeczy odwodnienie musi zostać wykonane jednogłośnie z przepisami. Używane są zazwyczaj dwa rodzaje odwodnień - punktowe oraz liniowe. Odwodnienia liniowe punktowe charakteryzują się minimalnymi spadkami warstwy gruntu, które są rozmieszczane w stosownej odległości od siebie. ich liczba jest uzależniona od wielkości obszaru, tak, ażeby jako pełny system sprostał odprowadzić wodę bez większych zawiłości. bacząc, z daleka i z góry na ten system, zamontowany na przeznaczonym obszarze, można trafić do wniosku, że tworzą w poprawniej symetrii małe lejki, z powodu którym woda wnika do kratki z sitkiem, mieszczącej się na dnie lejka. sitka do łapania większych obiektów występują w indywidualnych modelach, ale nie są potrzebne, gdyż z reguły sama klapa od kanału posiada już odpowiednie do wielkościktowe charakteryzują się minimalnymi spadkami warstwy gruntu, które są rozmieszczane w stosownej odległości od siebie. Ich liczba jest uzależniona od wielkości obszaru, tak, ażeby jako pełny system sprostał odprowadzić wodę bez większych zawiłości. Bacząc, z daleka i z góry na ten system, zamontowany na przeznaczonym obszarze, można trafić do wniosku, że tworzą w poprawniej symetrii małe lejki, z powodu którym woda wnika do kratki z sitkiem, mieszczącej się na dnie lejka. Sitka do łapania większych obiektów występują w indywidualnych modelach, ale nie są potrzebne, gdyż z reguły sama klapa od kanału posiada już odpowiednie do wielkości sitko, które zapobiega dostanie się do odpływu liści lub kamieni. Jednak pod względem praktycznym odwodnienia punktowe nie nadają się na rozległe obszary, ponieważ otworów z odpływami powinno być na tyle dużo, aby woda nie stała w miejscu. Odwodnienia liniowe zbyt znacząca liczba lejów z kratkami ingeruje na estetykę i funkcjonalność danego obszaru - jeśli miałby to być np. podjazd na samochody - po prostu spada. w razie awarii poniekąd jednej takiej kratki z odpływem spowoduje błyskawiczny zastój wody - a co gorsze, gdyby to była któraś z centralnie umieszczonych, to wtedy mamy gwarantowane, że stojącą wodę będziemy musieli popychać ściągaczką do najbliżej położonej kratki lub też gruntu. taki system punktowy nie sprawdzi się na terenach, gdzie odchodzi dużo wielkość opadów albo zagrożenie częstych powodzi lub podtopień. nie spotkamy ich podobnie na drogach publicznych. ze względu na stylistykę nie jest ten system zalecany dla osób, które lubią dobrze sformowaną przestrzeń. duża liczba kratek z odpływami, rozmieszczone punktowo rażą w oczy, a więc ich przeznaczenie na dużych obszarach mija się z celem. dla mniejszych położeń tj. łazienka zdadzą egzamin lub w połączeniu z drugim rodzajem odwodnień, jakimi są odwodnienia liniowe. drugi rodzaj odwodnień bardzo dobrze nadaje się na duże obszary do zabudowania. z reguły odwonienia tego rodzaju instaluje się na skraju konkretnego obszaru, po liniach prostych np. wzdłuż całego podjazdu. ich postać pozwala na przyjmowanie o wiele większej wielkości wody i to z większego obszaru, aniżeli odwodnienia punktowe. pełna woda odpływa w jednym, określonym przez nas kierunku (może być ich więcej) i nie biorą się przy tym żadne zatory. dodatkową gwarancją są sitka, lecz ze względów praktycznych (tak samo jak przy punktowych) pokrywka takiego odwodnienia ma jut znacząca liczba lejów z kratkami ingeruje na estetykę i funkcjonalność danego obszaru - jeśli miałby to być np. podjazd na samochody - po prostu spada. W razie awarii poniekąd jednej takiej kratki z odpływem spowoduje błyskawiczny zastój wody - a co gorsze, gdyby to była któraś z centralnie umieszczonych, to wtedy mamy gwarantowane, że stojącą wodę będziemy musieli popychać ściągaczką do najbliżej położonej kratki lub też gruntu. Taki system punktowy nie sprawdzi się na terenach, gdzie odchodzi dużo wielkość opadów albo zagrożenie częstych powodzi lub podtopień. Nie spotkamy ich podobnie na drogach publicznych. Ze względu na stylistykę nie jest ten system zalecany dla osób, które lubią dobrze sformowaną przestrzeń. Duża liczba kratek z odpływami, rozmieszczone punktowo rażą w oczy, a więc ich przeznaczenie na dużych obszarach mija się z celem. Dla mniejszych położeń tj. łazienka zdadzą egzamin lub w połączeniu z drugim rodzajem odwodnień, jakimi są odwodnienia liniowe. Drugi rodzaj odwodnień bardzo dobrze nadaje się na duże obszary do zabudowania. Z reguły odwonienia tego rodzaju instaluje się na skraju konkretnego obszaru, po liniach prostych np. wzdłuż całego podjazdu. Ich postać pozwala na przyjmowanie o wiele większej wielkości wody i to z większego obszaru, aniżeli odwodnienia punktowe. Pełna woda odpływa w jednym, określonym przez nas kierunku (może być ich więcej) i nie biorą się przy tym żadne zatory. Dodatkową gwarancją są sitka, lecz ze względów praktycznych (tak samo jak przy punktowych) pokrywka takiego odwodnienia ma już stosowne otwory, mające funkcje zbierania co większych przedmiotów. Damy radę je spotykać najczęściej przy domach, większych ogrodach (wymagających adekwatnego drenażu), a także przy drogach publicznych oraz autostradach. Liczebność samochodów powiększa się z roku na rok, a wobec tego zjawiska wzrasta wprost proporcjonalnie obciążenie infrastruktury drogowej. Metamorfozy klimatyczne - z coraz częstszymi i bardzo gwałtownymi burzami w równym szczeblu stają się kłopotliwym czynnikiem, powodując liczne podtopienia. Bez odpowiednich rozstrzygnięć technologicznych bylibyśmy zdani tylko na swoje kwalifikacji radzenia sobie podczas gwałtownych opadów deszczu. Bez względu na doświadczenie, stan powstających wtedy niebezpiecznych sytuacji na drogach istniałaby w parze z kosztownymi naprawami. Generalnie woda na jezdni to ogromne niebezpieczeństwo dla wszystkich uczestników ruchu drogowego. Nawet kilkumilimetrowa warstwa powierzchni wody jest wstanie uczynić, że nasz samochód będzie wręcz pływał, czyli tracił przyczepność. W połączeniu z obrotami silnika przenoszonymi na osie pojazdu wywoła, że koła będą tworzyć zawirowania strumieni wodnych, zmniejszając tym samym widoczność na drodze. Tak więc nadzwyczaj ważnym zakresem jest, aby wodę z opadów atmosferycznych odprowadzić w jak najszybszym czasie i na jak najkrótszym wymiarze drogi. Nadmienić wypada również o ryzyku wypadków samochodów transportowych, przeznaczonych do transportu m. in. łatwopalnych cieczy lub szkodliwych substancji tj. oleju czy chemikaliów. Unikatowość struktury odwodnień liniowych powinna polegać na efektywnym działaniu na polu zapobiegania dostaniu się szkodliwych substancji do gleby. W dzisiejszych czasach konstrukcje rynien szczelinowych, montowanych w odwodnieniach są odporne na działania chemikaliów, tak tedy większe skoncentrowanie projektantów oraz inżynierów pada na szukaniu rozwiązań, odnoszących się natężania wydajności pochłaniania i szybkiego odprowadzania wody i różnych substancji. Czasem jadąc dowolnym środkiem transportu, zauważyliśmy u poboczy dróg coś na obrys koryta, statystycznie w kolorach zbliżonego do białego. To nic innego jak odwodnienie liniowe, skonstruowane z żelbetonu. Tworzą podstawę przy budowaniu dróg i autostrad, niezbędne stają się przy stawianiu tuneli, gdzie podobnie stosuje się kanalizację, służącą do odprowadzania wody. Taka kanalizacja z odwodnieniami powinna standardowo przyjąć sto litrów na sekundę, na odcinkach nie przekraczających długości pięćdziesięciu metrów. Po wszystkim takim odcinku odwodnienia powinny być być zabezpieczone oraz połączone z syfonami albo studniami z zaporą. Żelbetowe konstrukcje odwodnień stosowane są przede wszystkim tam, gdzie drogi posiadają stosunkowo mały wzdłużny obniżenie powierzchni terenu, a są to obszary dotyczące m. in. zakrętów, pagórków czy środków jezdni, gdzie pasy ruchu wiążą się ze sobą.

Opracowano przez: Joanna